Conjoint, Markkinatutkimus, Menetelmät, Tutkimus, Yleinen

Conjoint-aamu 2021 etänä

Jussi Fredrikson
15.2.2021

Teemu kirjoitti blogissamme muutama viikko sitten, että tuotelähtöisyyttä on vielä liikaa markkinatutkimuksissa. Mitähän Teemu oikein tarkoitti tuolla tuotelähtöisyydellä?

Tarkoittikohan hän, että esimerkiksi meillä DT:ssä puhutaan asiakkaalle liikaa conjoint-tuotteista, kuten ACA, CBC, ACBC … jne? Niitä minä olen käyttänyt 1990-luvun lopusta lähtien ja tehnyt varmaankin yli 250 casea.

Vai tarkoittikohan Teemu tuotteita, joita olen conjointilla tutkinut? Kuten esimerkiksi kahvia, kahvibrändejä, kahvipakkauksia tai tuota maitoa tuossa pöydällä? Erilaisia maitojakin, sekä niiden pakkauksia ja hintoja on tullut tutkittua eri puolilla maailmaa. Ei, nyt pitää hakea lisää kahvia ja sitten alkaa hommiin.

Olen tutkinut noita leipiä, ja levitteitä, joita niiden päälle laitetaan, niin ja juustoja, leikkeleitä, niiden pakkauksia ja tuota mehuakin. Vihanneksia en ole muuten tutkinut, miksiköhän?

Ei, nyt minun pitää alkaa hommiin ja viedä nämä kupit ja muut keittiöön. Niinpä, näitä astioitakin on tutkittu conjointilla. Hups, nyt läikkyi kahvia pöydälle. No ei se mitään, talouspaperilla pois ja kas, pehmopaperitkin ovat tuttuja conjoint-tutkimuksista.

Laitanpa nämä maidot ja muut jääkaappiin ennen kuin ryhdyn hommiin. Täällä kaapissa on näitä tutkimuskohteita aika paljon: olutta, viiniä, kermaa… lonkeroa tai siideriä ei olekaan, mutta niitä tutkittiin ahkerasti joskus.

Se siitä, nyt hommiin… Mikä eteisessä kolisi? Menenpä sen katsomaan ennen kuin aloitan duunit. Lehti on näköjään tullut myöhässä ja nurkkaan on jäänyt pari kirjettä.

Katsonpa ne vielä ennen kuin… Niin no, noita lehtiäkin on tullut tutkittua, sanoma- ja aikakauslehtiä, tosi paljon printtinä ja diginä, tilauksia, sisältöä, hintaa, maksamista ja paketointia.

Kirjeet ovat näköjään pankista ja vakuutusyhtiöstä, mitähän niissä on? Pankin palveluja ja vakuutuksia on tutkittu conjointilla ahkerasti vuosien varrella monta kertaa.

Kerrankin oli sellainen case, että… ei, nyt pitää alkaa hommiin. Hei mutta, tuleeko telkkarista joku korona-info? Telkkariohjelmia ja maksutelevisiopaketteja on tullut muuten paljon tutkittua. Ei se tiedotustilaisuus kuitenkaan ole mielenkiintoinen, mutta pitäisikö katsoa äkkiä katsoa tabletilta tilanne? Tuo padi onkin hauska vekotin, tutkin sen markkinoille tuloa conjointilla 2000-luvun alussa, tai ei sitä padiksi kutsuttu silloin, se oli silloin nimeltään tollo-projekti. Hirveä kiinnostus siihen oli, mutta ei se tullut markkinoille, kun kuulemma komponentit, kosketusnäyttö, akku jne. eivät olleet riittävän hyviä. No, Apple toi sen sittemmin markkinoille.

Hei mutta minunhan piti alkaa hommiin! No niin, mennäänpä takaisin pöydän ääreen. Onpas ulkona hieno ilma. Ei onneksi ole auton päällä paljon lunta, eikä ikkunat edes kuurassa. Lasinpesunesteitä ja muita auton kemikaaleja on tullut tutkittua monta kertaa, kuten myös polttoaineiden hintoja, laatuja, asiakasetuja ja vakuutuksia.

Kun on noin hieno ilma, niin pitäisköhän mennä mökille katsomaan, että kaikki on kunnossa? Se olikin jännä conjoint-projekti, kun tutkittiin millainen on kiinnostava mökki, millainen on hyvä mökin varustus sekä missä ja minkä hintainen mökin pitäisi olla. Voisi muuten mökillä katsoa, ettei liiteriin ole tuiskunnut lunta. Siitä tulikin mieleen, että kyllä on tullut tutkittua paljon noita puutarhajuttuja, työkaluja, tarvikkeita, kastelulaitteita, kasvunedistäjiä…

Mihinkäs minä jäin, hommiin piti alkaa. No niin. Mikäs tähän kännykkään on tullut – tekstiviesti, ai noitakin tulee vielä. Kyllä noita mobiilipalveluja, laajakaistoja kaapelilla ja ilman, ja niiden hinnoitteluja on tutkittu kymmeniä kertoja, ja silloin tällöin noita laitteitakin ympäri maailmaa. Kaikki conjointilla.

Eihän tästä tule mitään. Tätä se Teemu tarkoitti, kun kirjoitti, että liikaa puhutaan tuotteista!

Nyt hommiin, pitää tehdä conjoint-tarjous casesta, joka tehdään Aasiassa ja Euroopassa. Olisikohan tämä nyt sitten se 300. conjoint case?