Ota yhteyttä

Täytä alla oleva lomake ja kerro lyhyesti mitä asiasi koskee. Vastaamme sinulle 1-2 arkipäivän kuluessa

Designtutkimus Helsinki
Lähetä

Voit myös soittaa meille: (+358) 9 425 79838

Kiitos viestistä! Viesti on lähetetty.

Ole hyvä ja täytä kaikki kentät, paina sen jälkeen Lähetä.

Asiakaskokemus, Hinnoittelu, Markkinatutkimus, Tutkimus

Hinta – olennainen osa asiakaskokemusta

Teemu Putto

Teemu Putto

2.1.2020

Huippuluokan asiakaskokemus. Viime vuosien muotitermi, jota kaikki toistavat papukaijan lailla.

Jos lähtökohtana on ajatus ”mitä enemmän investoit asiakaskokemukseen, sitä paremman tuloksen teet”, ollaan törkeän rajamailla olevan yksinkertaistuksen äärellä. Yksinkertainen on usein kaunista, mutta tässä kohtaa liiketoiminnan kannalta ei kovinkaan mielekästä.

Tietysti asiakaskokemus on äärettömän tärkeä asia ainakin valtaosassa tapauksia. Olennaista on kuitenkin ymmärtää, mistä asiakaskokemus muodostuu – ja miten se vaikuttaa hinnan asetantaan. Usein asiakaskokemuksen tavoitetila on määritelty yrityksen kulmahuoneessa eikä asiakkaiden toimesta. Mutta jos vertaamme kysymyksiä ”millaista asiakaskokemusta haluamme tarjota” ja ”millaista asiakaskokemusta haluamme saada”, kumpi näistä kuulostaa asiakaslähtöisemmältä?

Optimaalinen hinnoittelu pohjautuu asiakkaan kokemaan arvoon, ja siksi tämän arvon maksimointi on avain menestykseen. Silloin on ymmärrettävä se, että asiakkaan kokeman arvon määrittää yksin asiakas, ei myyjä – vaikka toki tähän voidaan yrittää markkinointiviestinnällä vaikuttaa.

Keskeistä on ymmärrys siitä, että hinta on yksi asiakaskokemukseen vaikuttavista osa-alueista. Sen merkitys jää liian usein huomiotta, kun itse asiassa kaikkein tärkein kysymys asiakaskokemuksen osalta on se, mitä hyvästä asiakaskokemuksesta ollaan valmiita maksamaan. Tai tarkemmin – mistä asiakaskokemuksen ulottuvuuksista ollaan valmiita maksamaan ja kuinka paljon. Hinta asettaa odotusarvon asiakaskokemukselle. Jos et tiedä, mikä on markkinalla optimaalinen hinta tuotteellesi, olet käytännössä hyväksynyt häviäväsi rahaa jokaisen tehdyn kaupan kohdalla.

Optimaalisen hinnan löytäminen on avain menestykseen. Voit lähteä hakemaan sitä kokeilemalla, mutta varmistu silloin siitä, että rahapussissasi on riittävästi sisältöä – tämä kun on ehdottomasti kallein tapa toimia.

Toimivalla hinnoittelututkimuksella kalliit virheet ehkäistään etukäteen. Toimiva tarkoittaa sitä, että asiaa lähestytään fiksummin kuin kysymällä ”oletko valmis maksamaan paremmasta asiakaskokemuksesta” tai ”paljonko olisit valmis maksamaan tästä tuotteesta.” Näihin kysymyksiin saadut vastaukset tuottavat enemmän haittaa kuin hyötyä.

Toimiva hinnoittelututkimus kertoo sinulle optimaalisen hintapisteesi vallitsevassa markkinatilanteessa. Se antaa sinulle myös työkalut reagoida tilanteen muutoksiin. Tiedät mihin hintasi on asetuttava kilpailijoihisi verrattuna. Pystyt purkamaan oman tuotteesi / palvelusi / tuottamasi asiakaskokemuksen yksittäisiin komponentteihin ja asettamaan näille euromääräisen arvon. Vasta silloin olet hyödyllisen tiedon äärellä ja tiedät mihin sinun on keskityttävä maksimoidaksesi asiakkaan kokeman arvon. Ilman tätä tietoa kyse on vain kalliista puuhastelusta.

Onko tämä helppoa? Ei välttämättä, sillä hinnoittelun tutkiminen on yksi markkinatutkimuksen haastavimmista osa-alueista. Onko se mahdollista? Ehdottomasti, kun käytössä ovat oikeat työkalut ja osaaminen niiden hyödyntämiseen.

Sijoittaminen laadukkaaseen hinnoittelututkimukseen voi olla kannattavin investointi, jonka liiketoiminnassasi teet. Se maksaa itsensä nopeasti moninkertaisesti takaisin!

Yhteystiedot