Ota yhteyttä

Miten voimme sinua auttaa? Lähetä meille viestisi, vastaamme sinulle mahdollisimman pian!

Designtutkimus Helsinki
Lähetä

Voit myös soittaa meille: (+358) 9 425 79838

Kiitos viestistä! Viesti on lähetetty.

Ole hyvä ja täytä kaikki kentät, paina sen jälkeen Lähetä.

Conjoint, Markkinatutkimus, Menetelmät, Yleinen

Jos perustaisin uuden puolueen

Teemu Putto

Teemu Putto

18.11.2020

Oletetaan, että mikään etiikka tai moraali ei ohjaisi päätöksentekoani. Oletetaan, että minulle olisi aivan sama, mitä asioita ajaisin, kunhan niillä saavuttaisin mahdollisimman suuren kannatuksen.

Oletetaan, että haluaisin perustaa uuden puolueen.

Asetelma voi olla kaukaa haettu, mutta käytän sitä puhtaasti sen havainnollisuuden vuoksi. Se auttaa osoittamaan, miten tehokkaasti menestyksen optimoimiseen päästään käsiksi valintapohjaisilla menetelmillä.

Koska tässä tilanteessa tavoitteenani olisi yksinkertaisesti maksimoida uuden puolueeni saama äänimäärä, tarvitsisin tiedon seuraavista asioista:

  1. Mitkä teemat kiinnostavat äänestäjiä?
  2. Mitä kantoja edustamalla liikutan mahdollisimman suurta joukkoa äänestäjiä?
  3. Miten saan viestini välitettyä mahdollisimman tehokkaasti perille?

Työkaluni kahden ensimmäisen kohdan ratkaisemiseen olisi Conjoint-tutkimus (tarkemmin sanottuna CBC Partial-Profile).

Ajatellaan, että meillä olisi vaikkapa kolmisenkymmentä erilaista teemaa, joiden alla olisi erilaisia kannanottoja teeman suhteen. Sen sijaan, että lähtisimme nyt kysymään vastaajilta sitä, että mikä on mielipiteesi eri asioista, laittaisimme heidät tekemään äänestyspäätöksiä saamansa tiedon valossa.

”Partial-Profile Conjoint” tarkoittaa sitä, että meidän ei tarvitse nostaa esiin kaikkia kolmeakymmentä teemaa jokaisessa päätöstilanteessa. Voimme sen sijaan esittää useita valintatehtäviä, joissa esiintyisi satunnaisia teemoja ja näiden alla satunnaisia kantoja. Vastaajalle tehtävä voisi olla esimerkiksi seuraavan näköinen:  

Tehtävät toistuisivat useamman kerran, mutta teemat ja niihin otetut kannat tehtävän sisällä vaihtelisivat satunnaisesti.

Kun tällainen data on kerätty, tiedämme tarkkaan, mitkä asiat kutakin vastaajaa liikuttavat. Tunnistamme tärkeimmät teemat ja suosituimmat kannat.

Mutta tämä on vasta ensimmäinen askel.

Itse ytimen muodostaisi ”äänestyssimulaattori”. Tähän simulaattoriin rakentaisimme pohjaksi kaikki puolueet sen mukaan, miten tiedämme heidän asennoituvan eri teemoihin. Jo tämä olisi mielenkiintoinen analyysi, sillä se paljastaisi meille sen, miten ihmiset äänestäisivät eri puolueita sokkona pelkästään niiden edustamien kantojen perusteella.

Mutta koska myös puolueuskollisuudella on merkitystä, niin voisimme lisätä vielä puolueen yhdeksi ulottuvuudeksi valintatehtäviin. Silloin myös puolueuskollisuus tulee huomioitua, ja tulokset noudattelevat paremmin todellista tilannetta. Todellisuuden jäljittely voi vaatia myös esimerkiksi vastaajan estimoidun äänestystodennäköisyyden käyttämistä painokertoimena.

Tämän kaiken on mahdollista simuloida ”nykyinen vaalitulos” – miten äänestäjät jakautuvat puolueiden kesken tämänhetkisessä tilanteessa.

Mutta sen jälkeen voisin lisätä mukaan uuden kuvitteellisen puolueeni, ja antaa optimointialgoritmin kertoa minulle, mitä teemoja esillä pitämällä ja mitä kantoja niissä edustamalla pystyisin maksimoimaan menestyksen. Tietäisin myös, keitä nämä potentiaaliset äänestäjäni olisivat, ja miltä puolueilta heitä olisin voittamassa.

Ja siinä se.

Puhtaana opportunistina voisin nyt ajamaan avainteemoja ja niissä toimivimpia kantoja eteenpäin. Jos olisin vakuuttava esiintyjä ja minulla olisi riittävästi resursseja markkinointiviestintään, optimaalinen menestys ensimmäisissä vaaleissa olisi taattu.

Hauska ajatusleikki, mutta toki vain sellainen. Tässä kontekstissa on jopa hieman pelottavaa, miten tarkasti laadukkaalla tutkimuksella voidaan tunnistaa ja ennustaa äänestäjien käyttäytymistä. Mutta kun samat menetelmät viedään tuote- tai palvelukehitykseen, markkinointiviestinnän optimointiin tai hinnoittelun terävöittämiseen, ollaan todella isojen asioiden ääressä.

Toki, siinäkin maailmassa – vain vastuullisesti hyödynnettynä!

Yhteystiedot