Ota yhteyttä

Täytä alla oleva lomake ja kerro lyhyesti mitä asiasi koskee. Vastaamme sinulle 1-2 arkipäivän kuluessa

Designtutkimus Helsinki
Lähetä

Voit myös soittaa meille: (+358) 9 425 79838

Kiitos viestistä! Viesti on lähetetty.

Ole hyvä ja täytä kaikki kentät, paina sen jälkeen Lähetä.

Hintapositiointi ja tuotteen positiointi

Positiointi liittyy tuotteen/palvelun erilaistamiseen tärkeissä ostopäätökseen liittyvissä tekijöissä. Mitkä ovat sellaisia tuotteen/palvelun erottuvia piirteitä, jotka ovat ainutlaatuisia ja merkityksellisiä?
Kuinka tuote/palvelu eroaa näissä ominaisuuksissa kilpailijoistaan? Kuinka paljon arvokkaampi tuote/palvelu on näiden ominaisuuksiensa ansiosta kuin kilpaileva tuote/palvelu?

Hinta on myös signaali tuotteen laadusta ja positiosta markkinoilla

Se miten ostaja näkee tuotteen/palvelun position, riippuu ostajan kokemuksesta kyseisestä tuotteesta, brändistä, markkinoinnista ja hinnasta. Hinta on siis aina kustannuksen lisäksi myös tärkeä vihje tuotteen laadusta ja positiosta.

Hinnan rooli laadun indikaattorina on erityisen tärkeä silloin, kun ostajalla ei ole kokemusta tuotteesta tai jos ostaja ei tunne brändiä. Useat yritysten hinnoitteluongelmat johtuvatkin siitä, että hinta ei tue tuotteen positioita. Esimerkiksi entisaikaan yritykset usein lähtivät kansainvälisille markkinoille markkinoiden laadukkaimmalla tuotteella ja tarjosivat sitä markkinoiden halvimpaan hintaan. Järkevästi ajatellen tuote on tällöin ylivoimainen kilpailijoihin nähden – parasta laatua halvimpaan hintaan. Ostajat kuitenkin yleisesti käyttävät hintaa laadun indikaattorina. Koska juuri markkinoille tulleen tuotteen brändi on tuntematon, tuntuu laadukkaan tuotteen halpa hinta epäuskottavalta. Ostajan on tässä tilanteessa helpompi jättää tuote ostamatta kuin ottaa riski ja kokeilla tuotetta, jonka markkinointiviesti on epäjohdonmukainen.

Tutki, mikä on tuotteesi/palvelusi positio markkinoilla suhteessa kilpailijoihin ja mikä hintataso tukee valittua positiota

Yhdistämällä Designtutkimus Helsingin eri menetelmiä, voidaan tutkia, mikä on asiakkaiden näkökulmasta tuotteesi/palvelusi ja kilpailijoidesi positio markkinoilla. Tutkimuksella voidaan myös selvittää, mikä hintataso tukee haluttua positiota. Tulokset ovat erittäin luotettavia ja helppoja tulkita. Tutkimuksessa voidaan myös testata, mitä ominaisuuksia tuotteessa/palvelussa tulisi kehittää, jotta haluttuun positioon päästään ja kuinka paljon hintoja voidaan tuotekehityksen tuloksena nostaa.

Yhteystiedot