Ota yhteyttä

Täytä alla oleva lomake ja kerro lyhyesti mitä asiasi koskee. Vastaamme sinulle 1-2 arkipäivän kuluessa

Designtutkimus Helsinki
Lähetä

Voit myös soittaa meille: (+358) 9 425 79838

Kiitos viestistä! Viesti on lähetetty.

Ole hyvä ja täytä kaikki kentät, paina sen jälkeen Lähetä.

Markkinatutkimus, Tutkimus, Yleinen

Uusi kehitysjohtaja esittäytyy

Heidi Uimonen

Heidi Uimonen

29.11.2019

Uusi kehitysjohtajamme Teemu Putto aloitti Designtutkimus Helsingissä loppuvuodesta 2019. Teemu on rautainen markkinatutkimuksen ammattilainen ja olemme iloisia saadessamme hänet mukaan! Pyysimme Teemua esittäytymään hieman tarkemmin vastaamalla muutamaan kysymykseen.



Kuva: Nelli Kivinen

Mikä sai sinut liittymään DT:n joukkoon?

Designtutkimus Helsinki on minulle kuin paluu kotiin. Saan tehdä töitä tuttujen, koviksi ammattilaisiksi tietämieni ihmisten kanssa paikassa, jossa tiedän että työkalut ovat kunnossa ja kunnianhimo tutkimuksiin liittyen on korkealla. Haluan olla paikassa, jossa tiedon jalostaminen kirkkaaksi näkemykseksi ja toimenpidesuosituksiksi on kaiken ytimessä.

Asiantuntemuksen lisäksi tärkeä ulottuvuus minulle työpaikassa on hyvä henki. Tullessani Designtutkimukseen tiedän, että meillä tulee riittämään naurua ja huumoria tiukoissakin paikoissa. Vaikka olemme kovia ammattilaisia, se ei saa merkitä sitä että olisimme tosikkoja – päinvastoin!

Mikä markkinatutkimuksessa on parasta?

Asiakkaiden ongelmien ja haasteiden ratkaisu. Pidän markkinatutkimuksen tavoitelähtöisyydestä. Ensin on hahmotettava se, mitä haastetta olemme ratkaisemassa. Sen jälkeen meidän on mietittävä, millaista dataa tarvitsemme haasteen ratkaisemiseksi. Lopuksi meidän on kyettävä analysoimaan data siten, että vastaus lähtötilanteessa asetettuun kysymykseen on mahdollisimman kirkas eikä vain kokoelma irrallisia tunnuslukuja.

Tämä kaikki vaatii hyvää yhteistyötä ja kirkasta tavoiteasetantaa asiakkaan kanssa. Mutta kun asiakas lopputuloksen saadessaan pystyy tekemään liiketoimintansa kannalta varmasti kannattavia ratkaisuja, niin silloin tuntee tehneensä jotain hyödyllistä – ja siitä merkityksellisyyden tunne työssä syntyy.

Mitä kaikkea tutkimusuraasi on ehtinyt kuulua tähän mennessä?

Itse asiassa toimitusjohtajamme Jussi Fredrikson minut aikoinaan tutkimusalalle palkkasi Marketing Radariin, joka oli myöhemmin osa TNS-konsernia. Siellä vietettyjen vuosien jälkeen siirryin katsomaan tutkimusalaa mediatoimistopuolelta – olin seitsemän vuotta Dagmarissa vetämässä ensin analytiikkatiimiä, sitten tutkimusyksikköä ja lopulta vielä yleisenä näkemysjohtajana tittelillä ”Director of Data Insights”.

Viimeiset kolmisen vuotta vastasin Accountor HR4:n tutkimusliiketoiminnasta keskittyen erityisesti henkilöstötutkimusten ja asiakastutkimusten kehittämiseen ja keskinäiseen linkittämiseen. Päivätyön ohessa olen ollut myös kouluttamassa muita markkinatutkimuksen ihmeisiin Markkinointi-Instituutissa.

Olen siis ehtinyt katsoa tutkimusbisnestä monesta eri näkökulmasta ja tuona aikana ehtinyt tehdä yhteistyötä lähes kaikkien Suomen johtavien yritysten kanssa. Voikin kiteyttää niin, että tutkimusuraani on tähän asti ehtinyt kuulua mahtavia työnantajia, työkavereita ja asiakkaita! Ja onneksi saan nyt näitä lisää!

Mitä uskot tuovasi mukanasi Designtutkimus Helsinkiin?

Toki oman vuosien varrella kertyneen kokemukseni asiakkaiden haasteiden ratkaisemisesta ja siitä, miten data-analytiikkaa tehokkaasti hyödynnetään markkinatutkimuksissa. Omat intohimoni kohteet ovat datan maksimaalinen hyödyntäminen ja viestin kiteyttäminen sekä visualisointi asiakkaalle. Haluan että kun tutkimus on presentoitu asiakkaalle, hänen ei tarvitse miettiä että mitä tästä kaikesta pitäisi päätellä – vaan hän voi keskittyä miettimään sitä, miten tämä siirretään käytäntöön!

Myös tutkimusvastaajat ovat sydäntäni lähellä, ilman heitä tätä hommaa ei voisi tehdä. Pyrin jatkuvasti kehittymään siinä, miten olennainen tieto kerätään mahdollisimman tiiviissä ja vastaajaystävällisessä muodossa. Olenkin aina sanonut että tutkimuksia tehdessä meillä on kaksi asiakaskuntaa – maksava asiakas ja tutkimukseen vastaava henkilö. Mitä vastaajaystävällisempiä lomakkeita teemme, sitä laadukkaampaa tietoa voimme tuottaa.

Omalta osaltani lupaan myös pitää huumoria toimistolla yllä. Lisäksi minulla on paha tapa laulella joululauluja aina muulloin paitsi jouluna – ja tämä tapa valitettavasti seurannee minua Designtutkimuksellekin.

Mitä haluaisit nähdä markkinatutkimuksessa tapahtuvan seuraavan viiden–kymmenen vuoden sisällä?

Jatkuva toiveeni on se, että pelkästä tiedon keräämisestä siirrytään vahvemmin datan jalostamiseen ja hyödyntämiseen. Tämä muutos markkinalla on ihmeellisen hidasta. Mielestäni markkinatutkimuksen tehtävänä ei ole tuottaa dataa vaan näkemystä päätöksenteon tueksi. Tulosten on oltava konkreettisia – parhaimmillaan tyyliin ”kun teet asian X, se tuottaa liiketoiminnallesi Y euroa”.

Haluan myös nähdä siilojen purkautuvan eri lähestymistapojen välillä. Liian usein data-analytiikka, tekoäly, koneoppiminen, kvalitatiivinen tutkimus, kvantitatiivinen tutkimus – mitä nimiä nyt milloinkin pudotellaan – nähdään toisiaan korvaavina ratkaisuina. Eihän se niin mene. Näiden on tuettava toisiaan, jolloin kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.

Lopuksi haasteena tutkimuksia teettäville asiakkaille – toivon että vaatimukset markkinatutkimuksille ja niiden tuottamille hyödyille asetetaan entistä korkeammalle.  Se pakottaa markkinatutkimuksen alana edelleen kehittymään, jolloin se säilyttää jatkossakin asemansa liiketoiminnan kehittämisen avaintekijänä.

Yhteystiedot